Meer over Tea Stamhuis

Meer over Tea Stamhuis Sinds de zomer van 2019 staat er een nieuwe dirigente voor het muziekkorps. Inmiddels heeft ze haar eerste concert met onze vereniging inmiddels gehad. Dat was het 'Goud van Oud' concert afgelopen december. Voor iedereen die graag meer over haar achtergrond willen weten is hier haar biografie:

Tea Stamhuis (Haren, 1996) begon al op vijfjarige leeftijd met pianolessen van Marieke Lantman. Met vijftien jaar dirigeerde ze voor het eerst.
Na het behalen van haar Gymnasiumdiploma werd Tea in 2013 op zestienjarige leeftijd toegelaten tot de opleiding Docent Muziek aan het Prins Claus Conservatorium met als instrument Klassiek Piano, waarin ze les kreeg van Anastasia Goldberg. Al vroeg tijdens deze studie bleek haar uitzonderlijke aanleg voor muziektheorie, en vanaf haar derde studiejaar volgde zij met speciale toestemming extra vakken in Harmonieleer van Theo Jellema en Meerstemmige Gehoorvorming met de opleiding HaFaBra-Directie van Leendert Runia. In 2017 is zij zowel aan het Conservatorium van Amsterdam als aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag aangenomen voor de Bachelor Muziektheorie, en besloot ze deze opleiding te gaan volgen in Den Haag bij onder andere Paul Scheepers en Patrick van Deurzen. In datzelfde jaar werd ze aangenomen voor de Bachelor Dirigent Harmonie/Fanfare/Brassband aan het Prins Claus Conservatorium, waar ze les krijgt van Tijmen Botma, Klaas van der Woude en Jos Pommers.

Vanaf 2012 werkt Tea als dirigent. Sinds 2019 is ze vaste dirigent van onze vereniging, eerder heeft ze onder andere voor Interkerkelijk Gospelkoor Cornerstone gestaan. Tea is een veelgevraagd dirigent en artistiek leider van orkesten en koren. Muzikanten en koorleden omschrijven haar als gedreven en uitstraling hebbend.

Vanaf het voorjaar van 2019 is Tea als docent Algemene Theoretische Vakken verbonden aan het Prins Claus Conservatorium. Hier geeft ze les in muziekgeschiedenis en -analyse, solfège en gehoortraining aan studenten uit de Vooropleiding en Bachelor. Ook geeft zij (bij)lessen in muziek en muziektheorie aan middelbare scholieren, (aankomende) conservatoriumstudenten en andere geïnteresseerden.

Tea is sinds 2014 als vaste pianist verbonden aan De Koningsband, een band bestaande uit verstandelijk beperkte jongeren. Hiernaast begeleidt ze met enige regelmaat tijdens kerkdiensten en wordt ze geregeld gevraagd te spelen bij speciale gelegenheden. Ook werkt ze als invalpianist bij orkesten, waaronder het Noord Nederlands Jeugd Orkest. In 2017 is ze aangenomen als pianist bij het Nationaal Jeugd Harmonie Orkest.

Tea’s visie, zowel als dirigent als als docent, is mensen samenbrengen met muziek, samen naar een muzikale beleving leiden en de boodschap van de muziek te ervaren.

“Eigenlijk vind ik het Engelse woord conductor mooier dan het woord dirigent. Het Latijnse dirigere wordt vertaald met aanwijzen; conducere met samen leiden. Als dirigent wil ik niet iemand zijn die aanwijzingen geeft, maar juist diegene die mensen samen leidt.”

New Rhythm & Brass treedt op in de Burcht donderdag
Dodenherdenking ‘De Stille Hof’ 04/05/2024
Dodenherdenking ‘De Stille Hof’
Het muziekkorps begeleidt de plechtigheden rond de dodenherdenking op ‘De Stille Hof’ in Hoogezand